Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 jan 20 19:46 
lid

Hallo iedereen

Mijn naam is Luka en ik ben een 19-jarig meisje. Ik kwam toevallig op deze website terecht tijdens het leren van het vak Algemene Psychologie. Dit kwam mij eigenlijk erg goed uit.

Ik weet niet of mijn probleem onder emetofobie valt, omdat het probleem niet van toepassing is bij mijzelf, maar op de mensen rondom mij. Sinds het schooljaar van 2018-2019 moest ik elke dag met de trein naar Leuven. Dit ging allemaal erg vlot, tot ik op een bepaald moment zo erg onder druk stond, en zo veel stress had, dat ik een beetje bezweek. Sindsdien heb ik een angst ontwikkeld voor mensen die overgeven. Deze angst heeft enkel effect op de mensen rondom mij, en dus niet op mezelf. Het is zo erg beginnen evolueren dat ik begon te denken dat mensen gingen overgeven terwijl dat niet zo was. Wanneer ik in de trein kwam, dan zocht ik altijd een plaatsje waar ik alleen kon zitten, en als de trein wat voller zat dan begon ik mensen te selecteren die ik kon 'vertrouwen' zodat ik bij hen kon zitten. Mensen die iets vreemd deden met hun gezicht of die zwaar begonnen te slikken vertrouwde ik dus niet, en daar kon ik dus niet bij gaan zitten. Wanneer de drukte in een trein begon en er kwam iemand naast mij zitten die ik niet kon vertrouwen dan begon ik helemaal te panikeren en moest ik van de trein af of moest ik van plaats veranderen, terwijl deze mensen letterlijk niets deden.

Nu ben ik op een punt dat ik het zelfs begin te krijgen bij vrienden, wanneer ik bijvoorbeeld zie dat er iemand een beetje te zat is, of wanneer ik gewoon denk dat er wel iets kan gebeuren. Ik kan het geluid ook niet meer verdragen en sluit mezelf vaak op wanneer ik denk dat er iets gaat gebeuren (terwijl dit niet zo is).

Het is een beetje moeilijk om het uit te leggen, maar ik hoop dat jullie het wel begrijpen.
Heeft er iemand van jullie eventueel tips om hiermee om te gaan? Mijn vriend wordt er ondertussen ook wel een beetje gek van omdat ik niet meer naar feestjes durf gaan. Hij wil graag naar een festival met mij maar zelfs de gedachte maakt me heel erg angstig.

Alvast bedankt voor je hulp.
Groetjes Luka

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur